Alexandru Panican (f. 1968) är filosofie doktor och universitetslektor i socialt arbete vid Lunds universitet.
Han har ett brett forskningsintresse och har medverkat i flera publikationer som handlar om gymnasieskolan, yrkesutbildning och övergången från skola till arbetsliv.
Som författare är han senast aktuell med The Growing Emphasis on Social Citizenship in Nordic Education – Inducing New Social Risks While Trying to Alleviate Them och (tillsammans med Torbjörn Hjort & Teres Hjärpe) Säkra kort och öppna dörrar - om normer i gymnasievalsprocessen (2014) samt Rådgivare, vägledare och mäklare – om grundskolans roll och betydelse för gymnasievalet (2014).
Han har under flera år varit koordinator för ett Forte-finansierat svenskt nätverk som samlar forskare, praktiker, utredare, myndighets- och partsföreträdare på yrkesutbildningsområdet.
I"Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv" medverkar han med kapitel "Den (o) villkorade gymnasieskolan - en förpliktande rättighet och skyldigheten att välja bort yrkesutbildningar" samt "Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv?".